Udział naszych magistrantek w Pomorskiej Letniej Akademii Planowania Przestrzeni Publicznej
Pomorska Letnia Akademia Planowania Przestrzeni Publicznej to nowa inicjatywa Samorządu Województwa Pomorskiego i Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego (PBPR) – lidera całego przedsięwzięcia. Co należy szczególnie docenić, koncepcja Akademii wykracza poza typowy zakres zadań PBPR (jak na przykład wdrażanie planu zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego). Pomysłodawcy projektu dostrzegają wagę długofalowych działań zmierzających do poprawy jakości przestrzeni publicznych, w których przebywamy i często nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak duży wpływ ich (nie)zaplanowanie i estetyka (lub jej brak) mogą mieć na nasze codzienne funkcjonowanie.
Jak można przeczytać na stronie PBPR, w Akademii wzięło udział 30 studentów z Politechniki Gdańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego oraz Akademii Sztuk Pięknych, którzy przez kilka miesięcy, od połowy maja do końca października pracowali etapowo nad koncepcjami przestrzeni publicznych dla miejscowości Wojtal i Odry, a także rezerwatu „Kamienne Kręgi”. Zwieńczeniem ich prac były prezentacje projektów przed radnymi i mieszkańcami Gminy Czersk, które odbyły się 30 października br.
W pierwszej edycji Akademii wzięły udział między innymi Karolina Miotki Katarzyna Najda – studentki MSU gospodarki przestrzennej, które od ubiegłego roku pracują nad swoimi pracami magisterskimi pod opieką pani profesor Iwony Sagan. Poprosiliśmy obydwie panie o komentarz na temat tego, co skłoniło je do udziału w Akademii, a także o kilka szczegółów dotyczących prac w interdyscyplinarnym gronie. Oto, co miały do powiedzenia na poszczególne tematy.
Przyczyny udziału w Akademii.
„Udział w Akademii od początku wydawał się ciekawą propozycją. Interesowało nas, jaki może być efekt pracy końcowej nad projektem, w który zaangażowani są ludzie nie tylko o odmiennym spojrzeniu na przestrzeń publiczną, ale także posiadający różny warsztat projektowania wynikający z innej profesji oraz kształcenia się na danej uczelni. Możliwość działania z m.in. architektami i grafikami stwarzała szansę na dobrą praktykę w kontekście przyszłej pracy zawodowej.”
Specyfika prac.
„Grupy składały się z sześciu osób, po dwóch studentów z każdej ze szkół wyższych. Projekt wymagał zaangażowania się wszystkich członków zespołu: studentów architektury, gospodarki przestrzennej, grafiki lub malarstwa. Wytyczne, które dostaliśmy od organizatorów przedsięwzięcia oraz opiekunów wymagały, aby każdy podczas wypracowywanych ustaleń naszego projektu wniósł coś od siebie. Ogromną wartość miała wizja terenowa obszaru, dla którego projektowaliśmy koncepcję zagospodarowania. Uświadomiło to wszystkim, jakie znaczenie ma osobiste rozeznanie obszaru, a także poznanie opinii od jego użytkowników.”
Wyzwania i zaskoczenia.
„Dużym wyzwaniem grupy było połączenie pomysłów dla wybranego obszaru, nadanie mu motywu przewodniego i praca nad spójną koncepcją. Ciekawym efektem była zmiana naszego podejścia na etapie tworzenia projektu. Początkowo, każdy z nas w grupie zastanawiał się, w którym momencie mógłby się włączyć i wykazać pracą w swojej branży. Jednak, kiedy zaczęliśmy dużo czasu poświęcać pracy w formie warsztatów, okazało się, że lepszym rozwiązaniem jest wzajemne radzenie się i dyskusja na każdym etapie projektu, nawet mimo braku wiedzy specjalistycznej, którą posiada inna osoba w grupie związana z daną branżą. Pozwoliło to na kompromisowe wypracowanie założeń projektowych i osiągnięciu takiego efektu, żeby głos każdego członka grupy został wysłuchany i jego uwagi zostały poddane dyskusji. Największym zaskoczeniem było właśnie to, że w bardzo szybkim tempie i bezkonfliktowo ustaliliśmy wizję zagospodarowania naszego obszaru. Współpraca z osobami z innych środowisk nie była tak trudna jak mogło się wydawać.”
Efekty prac i ich wdrażanie.
„Każda z pięciu grup zaproponowała rozwiązania w projekcie o innym motywie przewodnim, na który składały się różne pomysły. Prezentacje końcowych efektów naszych prac zarówno przed władzami gminy Czersk i osobami pracującymi na rzecz sołectwa Odry spotkały się z pozytywnym odbiorem. Po naszych wystąpieniach uzyskaliśmy informację zwrotną odnośnie do naszych koncepcji. Słuchacze wyrazili aprobatę, co do nowego spojrzenia na rozwój ich miejsca i wdzięczność za zaproponowane rozwiązania, które uwzględniają cenne potencjały tego obszaru i proponują działania w poszanowaniu tych sfer. Jednocześnie wyrazili nadzieję, że chociaż część z nich zostanie wdrożona w życie, co jest też uwarunkowane finansowaniem, współpracą pomiędzy samorządami oraz inwestorami. Mamy więc świadomość, że realizacja projektów jest możliwa, jednak jest to uzależnione od sytuacji finansowej gminy. Materializacja naszych wizji jest realna, ale bardzo kapitałochłonna, dlatego jeżeli władze zdecydują się na wykorzystanie naszych propozycji, to będą je urzeczywistniać etapowo.”
Trzymamy kciuki za dalsze sukcesy pani Katarzyny i pani Karoliny, a także zachęcamy studentów do zainteresowania się kolejną edycją Akademii! Warto dodać, że opiekunami merytorycznymi w bieżącym roku byli m.in. mgr inż. arch. Joanna Jaczewska oraz mgr Krzysztof Kopeć z zaprzyjaźnionego Zakładu Geografii Rozwoju Regionalnego.
Zdjęcia opublikowano dzięki uprzejmości Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego.